Одним
із шляхів формування екологічної культури дошкільників є використання
надбань педагогічної спадщини видатного педагога В.О.Сухомлинського.
Фундаментом принципів екологічного виховання за В.
Сухомлинським є неповторність кожної дитини. Великий педагог наголошував у своїх
працях про відсутність бездарних і лінивих дітей, бо в кожній особистості є
задатки, талант і їх треба вміло розвивати і направляти у потрібне русло,
особливо, коли йде мова про екологічне виховання дітей.
За
В.О.Сухомлинським метою екологічного виховання є цілеспрямоване формування у
кожній дитині міцних екологічних знань, розуміння взаємозв’язку і єдності
дитини з природою; ролі навколишнього середовища у житті та потреби його
охорони. В.О.Сухомлинський довів, що
природа сама собою не виховує, виховує лише
активна взаємодія дитини з нею. Великий педагог
вважав, що самих екологічних знань з охорони навколишнього
середовища, якщо вони не втілюються на практиці, недостатньо. Важливо, щоб вихованці брали участь у збереженні і
збагаченні природи рідного краю, тільки у цьому разі у них сформуються необхідні
уміння і навички, розвинеться
відповідальне, бережне ставлення до навколишнього середовища. Тому,
екологічне виховання та екологічна культура тісно пов’язані з природоохоронною
діяльністю.
В
методиці екологічного виховання за В.О.Сухомлинським можна виділити наступні
принципи: природо відповідності, цілісності, неперервності.
Принцип
природовідповідності – це відповідність людини до природи. Людина складається з
основних елементів природи, вона світ у зменшеному вигляді. Тож
навчально-виховний процесс повинен відбуватися у відповідності з законами природи; у процесі виховання
необхідно використовувати природні, вікові та індивідуальні особливості дітей.
Принцип
цілісності – це цілісність людського і природного середовища, їх
взаємодія, взаємозалежність. Тісне спілкування між ними допомагає в навчанні і
вихованні. Виходячи з цього, природа – єдине ціле. “У цьому цілому – своя
гармонія і постійність, взаємозв’язки і залежності, вона єдина і нерозривна з
нами, з людиною. Кожен з нас – “природа, що стала людиною. Людина доти
могутня й непереможна, поки вона вірна законам природи», -
писав в своїх творах педагог.
Принцип
неперервності – це неперервна взаємодія навчання і
виховання природою, які постійно потрібно вкладати в систему навчання і
виховання яка:
а) супроводжує
людину впродовж усього життя;
б ) дає можливість
формувати творчий потенціал особистості;
в) визначає цілісність
навчального, виховного і творчого процессу усього життєвого
циклу.
Принцип неперервності у
екологічному вихованні був присутній на усіх “уроках
мислення» педагога. Постійні екскурсії, уроки на природі – це те, без чого не можна уявити собі Василя
Олександровича Сухомлинського. Неперервна взаємодія з природою завжди
супроводжувалася творчою думкою дитини, багатими емоційними переживаннями, які
тісно пов’язувалися з пізнанням і творенням .
Екологічне виховання за
В.О.Сухомлинським – це розгляд навчально- виховного процессу як складної
системи, при якій дитина без уваги не залишить жодної травинки, пташки, вчиться
робити не тільки висновки, а й аналізувати.
В.О.Сухомлинський найважливішим принципом екологічного виховання
підростаючого покоління вважав пізнання та вивчення природи рідного краю і
активну практичну діяльність.
Отже можна зробити висновок, що екологічне виховання за В.О.Сухомлинським – це
виховання таких дітей, які б бачили і розуміли свою єдність з природою,
переживали і турбувались про збереження і примноження навколишнього середовища,
бережно відносились до всього живого, що їх оточує в природі. Якщо весь час працювати
за методикою екологічного виховання В.О.Сухомлинського, то діти зрозуміють
природу, як велику гілку, на якій знаходиться гніздо, в якому живуть вони, малі
пташенята природи.
Немає коментарів:
Дописати коментар